مکتب

نسخه‌ی کامل: کلاس یا نوار
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
به عقیده بنده کسی که در دروس ازاد حوزه میخواهد سر درس های استاد های سرشناس و شلوغ میخواهد شرکت کند با نوار درس هارا یاد گیرد بهتر است، به دلایل ذیل:
1- وقت آن سر رفت وامد تلف نمیشود
2- سر کلاس شلوغ نمیشود سوال پرسید در نوار هم همین امر حاکم است
3- اساتید خوب درس هایشان ضبط شده است
4- مدیریت زمان کلاس ها با خودش است
5- تعطیلی کمتر دارد و از پنج شنبه و جمعه استفاده میشود
6- معمولا نوار های ضبطی حرف های جانبی کمتر دارد و مطلق درس مفید است
7- جاهای مهم را میتوان تکرار کرد و جاهای غیر لازم را رد کنیم

کسی نظر قانع کننده دیگری بدهد استفاده میکنم و در تصمیم گیری ها اثر میدهم.
در وهله ی اول سخن شما برا آدم خوش میاد !
میدونید چرا ؟
چون یه جورائی آدم رو از عذاب وجدان راحت میکنه .
همون عذاب وجدانی که وقتی توی یه کاری تنبلی میکنیم بهمون دست میده .
و چقدر ماهر شدیم توی دست به سر کردن این عذاب وجدان همیشگی . . . !
- نوار گوش کردن برای ما طلبه های قم نشین نیست ، ما که به هزار دردسر سختی دوری راه رو به جون میخریم ، سالها از خونواده جدا میشیم ، به این امید که بیایم قم و از نعمتی که در این شهر هست نهایت استفاده رو ببریم .
حالا چی شده که این همه اساتید خوب رو گذاشتیم کنار چسبیدیم به نوار گوش کردن .
شما که درس آزاد میخونی چرا ؟
کسی مجبورت نکرده بری سراغ فلان آقائی که سر درسش دویست نفر میشینن و نوبت به سوال جواب نمیرسه .
شما میتونی یه استادی رو که سرش خلوت تره پیدا کنی ، حتی اگه یه کم ضعیف تر هم باشه اشکال نداره ، با مطالعات جانبی جبران میکنی . (با اینکه من خودم اساتید خیلی قوی رو توی همین شهر قم میشناسم که چون اهل مطرح کردن خودشون نیستن ، کسی نمیشناسدشون ؛ منظورم اینه که گم نام بودن به معنای ضعیف بودن نیست )
- مطلب دیگه تاثیری که گوش دادن به نوار در آدم ایجاد میکنه .
به مرور زمان آدم حالتش خیلی منزوی میشه .
به خاطر گوش دادن زیاد کم کم اعصابش ضعیف میشه (بعضی ها دچار سردرد های مضمن میشن که تا آخر عمر همراهشونه )
از جو علمی حوزه دور میافته و تبدیل به یه تالاب ساکن میشه .

البته باید بگم کسائی که به هر دلیلی توانائی حضور ، سر درس استاد رو ندارن و چاره ای از گوش دادن به صوت ضبط شده کلاس ندارن باید به چند نکته توجه کنن :
اولا حتما یه هم مباحثه ای پیدا کنن که اون هم مثل خودشون به صوت گوش کنه و باهم جلو برن و درس ها رو به صورت مرتب مباحثه کنن.
ثانیا برنامه هائی که معمولا در کلاس درس استاد ، پیشنهاد میشه رو اینجا حتما انجام بدن ؛ مثل تقریر نویسی یا خلاصه نویسی و در آوردن سوالات و اشکالات بحث و مواردی از این دست . جای استاد رو به نوار دادیم ؛ دلیل نمیشه بقیه برنامه ها رو هم تعطیل کنیم .
ثالثا حتما برای اون درس یه استاد راهنما تعیین کنیم و مثلا هفته ای یه ساعت خدمتش برسیم و سوالات اون یک هفته رو ازش بپرسیم .
رابعا بهتره درس ها رو به جای گوش دادن با هدفون از بلندگوی وسیله گوش بدیم ؛ اینطوری به گوش ها و اعصابمون کمتر فشار میاد .
سلام
نماز و روزه هاتون قبول
قصدم دخالت تو این بحث نبود چون به نظرم دوستان اظهار نظر کنن بهتره
اما در کل یه نکته بگم که انسان هر چقدر در یک ضابطه و قاعده جا بگیره پیشرفت بیشتری خواهد داشت. هیچ توجه کردین چرا تو کتابخونه مطالعه بیشتر و اثر گذارتر هست تا توی خونه حتی اگر هیچ کس هم نباشه. با اینکه تو خونه میتونی خیلی راحت دراز بکشی و بخوابی و هر وقت هر چی دلت خواست بخوری و ...
مشکل دقیقا همینه
میدونم که خودتون گرفتین چی میگم.
از اینکه دوستان اهمیت دادند و جواب دادند متشکرم
چند نکته در حاشیه فرمایشات شما:
1- قرار نیست استاد خوب را رها کنیم وب هسراغ نوار برویم بلکه میخواهیم نوار همان استاد خوب را گوش دهیم.
2- کسانی که ممکن است خیلی قوی باشند و خوب بیان کنند کلاسشان خلوت نیست ، معمولا اساتید قوی یا گروهی با شاگردانشان درس میخوانند یا بیان خوب ندارند وگرنه دراین فضای محدود حوزه به راحتی شناشایی میشوند( برای مثال کلاسی رفتم در مدرسه گلپایگانی با 4-5 شاگرد استاد قوی وبیانی عالی درعرض یک ماه کلاس به 40 نفر تبدیل شد)
3- نوار گوش دادن به معنای تعطیلی کارهای دیگر در یک درس نیست (،البته اگر به کارهای دیگر مثل بحث اعتقاد داشته باشیم که ما داریم)
4- نوار گوش دادن هم حتما اقتضایش هنزفری نیست
5- اگر انسان روزانه در مکانی رسمی مثل مسجد یا نماز خانه عمومی با برنامه ریزی این کار را انجام دهد که دیگر مشکلات منزل را هم ندارد
6- گاهی انسان انقدر همتش عالی هست که خودش یک ضابطه و قاعده داشته باشد
7- این را به جناب ریحان به عنوان گله عرض میکنم: خیلی از اوقات ضابطه ها و قاعده ها یک طرفه نیست و باید دو طرفه حل شود که بنا برشرایطی نمیشود( ان شاء متوجه منظورم شدید)
خوشحال میشوم از نظرات جدیدتان استفاده کنم
دوست عزیزم ایراد من به معنای این نبود که شیوه تدریس و آموزش در حوزه و اساتید ما مشکلی ندارند.
بله مشکل در این قسمت خیلی زیاد هست. هم در شیوه تدریس و هم در اساتید. شکی در این نیست.
با این حال هنوز بر حرف خودم پابرجا هستم و گوش دادن نوار و رها کردن کلاس حضوری را برای طلبه سم می دانم.
سم بودن با لفظ سم محقق نمیشود...