• 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اشکالی در دلالت حدیث فان المجمع علیه لا ریب فیه
#1
با سلام - به نظر ميرسد بيانات إستاد در ذيل جمله فان المجمع عليه لا ريب فيه كافي جهت إثبات مدعاي أيشان نباشد چرا كه ما حدالاقل فتاوايي داشته ايم كه در زمانهاي مختلف بين وجوب و حرمت متغير بوده و در زمان خود شان هم معروف بوده اند پس ملاك حجيت إجماع طائفه نيست و دلالت جمله مذكور تام نيست. (جان من به فداي عالمان دين)
آفــلایــن
  پاسخ
#2
سلام
من دقیق متوجه نشدم اشکال شما به کجای کلمات حضرت استاد برمیگرده
بیانی که ایشان برای دلالت روایت بر حجیت اجماع بیان کردند اینه که هر چند روایت در مورد باب قضاء وارد شده است اما تعلیل روایت عام است و در روایت می گوید شکی در مجمع علیه نیست. حتی اگر مجمع علیه را به معنای مشهور هم بگیریم باز هم به طریق اولی دلالت بر حجیت اجماع خواهد کرد.
حضرت استاد دلالت روایت بر حجیت اجماع را قبول ندارند و دو اشکال به این استدلال دارند
1. الف و لام در المجمع معلوم نیست الف و لام جنس باشد بلکه شاید منظور این باشد که در روایت مجمع علیه شکی نیست نه اینکه در هر مجمع علیه ی شکی نیست.
2. با فرض اغماض از این اشکال و اینکه منظور هر مجمع علیه است باز هم دلالت روایت بر حجیت اجماع تمام نیست چون این روایت خطاب به عمر بن حنظله است که در زمان حضور امام زندگی می کرده است. شهرت یک فتوا در زمان حضور به علاوه سکوت امام معصوم مساوی با حجیت آن فتوا ست.
پس شهرت یا اجماع در زمان امام مساوی با تقریر معصوم است چون اگر امام معصوم آن را قبول نداشته باشند حتما تذکر خواهند داد و با تذکر امام دیگر آن فتوا مشهور یا اجماعی باقی نخواهد ماند. پس بقای شهرت یا اجماع در زمان حضور معصوم علیه السلام نشان دهنده صحت آن فتوا است.
اما در زمان غیبت که امام معصوم در جامعه حاضر نیستند هر چند فتوایی مشهور یا اجماعی باشد اما ملازمه ای با حجیت ندارد چون امام در جامعه حضور ندارند تا بتوان از سکوت امام، تقریر ایشان و صحت فتوا را کشف کرد.
آفــلایــن
  پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان